Right on time




"Vi brukade kalla oss för nordbor.

Vi brukade korsa den stormande Nordatlanten iklädda endast höftskynken för att kivas med rödhåriga irländare i liknande höftskynken. Vi brukade pulsa genom snön till skolan för att lära oss läsa i böcker. Vi brukade jublande springa ut i den första snön, åka pulka och kasta snöboll utan handskar. Vi brukade trotsa blankis och snövallar i en gammal VW Golf med sommardäck och trasig värme. Vi brukade hångla i snödrivor, åka skidor i jeans och gå från afterskin till nattklubben utan mössa.

Men det var förr. Nu tas vintern emot med skräck av en majoritet av Sveriges befolkning. Kvällstidningarna varnar för "extrem ishavskyla" när temperaturen kryper under -10 grader. SMHI går ut med varningar så fort helt vanligt vinterväglag inträder. Skolor stängs, lokaltrafiken kollapsar och trots alla fyrhjulsdrivna lyxbilar med finurliga antisladdfunktioner lamslås trafiken i landets södra delar vid minsta tillstymmelse till snöfall. Dunjackor testade på Mount Everest och pälsklädda parkas designade av nordpolsfarare är ett måste så snart uteserveringarna slagit ihop parasollen för säsongen, ändå riskerar folk tydligen att duka under av kyla på väg från kontoret till lunchresturangen på hörnet.

Sverige i allmänhet och fjällen i synnerhet bjuder på årstider och varierande väder. Väldigt varierande väder. Särskilt på vintern. Det är bara att gilla läget och förbereda sig. Gilla när det är kallt, gilla när det stormar och älska när det snöar ena dagen och är soligt dagen efter."


Text från Magasin Åre

Jag blir så himla glad när jag läser detta. Jag är inte den enda som förbereder mig för vintern utan faktum är att hela norrland förbereder sig! De vet att det är vinter en stor del av året. Men hemma i södra Sverige blir det lika stor chock varje år, bussar ställs in för det har kommit 1cm snö, "blixthalka" säger dom. Visst, jag dissar inte säkerheten och så vidare.. men vi bor faktiskt i NORDEN, kan inte vi i södra Sverige förberede oss för vintern lika mycket som i norra delen av landet? Här uppe ställs aldrig några bussar in, och då saltar dom inte ens vägarna! Hallå Sverige, skärpning!!

Och som ni alla vet så är det ju "sommar" i större delen av landet för tillfället (inte här uppe). Men jag ljuger inte när jag säger att det ska snöa i Mullsjö på lördag. Jag kan redan nu se alla statusuppdateringar på facebook framför mig; "Vad händer med sommaren?!" "Hata snö!!" osv osv. Men helt ärligt, det är bara Mars, det ska vara snö på de flesta ställen nu!

Varför skriver jag om vädret? Jo, för att det är ett stort samtalsämne här uppe. Vädret spelar en så sjukt stor roll här. Vi är ju här för att vara ute! Jag tycker att vi ska bli bättre på att älska väder. Sol, snö, storm, regn, molnigt.. allt har ju sin charm. Vi är så lyckligt lottade att få bo i ett land med så många årstider. Jag menar, just nu idag så är det +17 grader och sol i södra Sverige medans det är +3 och snöblandatregn här uppe. Det är ju fantastikt! Vill man ha sol så är det bara att hoppa in i bilen och åka söderut, vill man ha kyla är det bara att åka norrut! Typ.. ni fattar, coolt.

Det var min uppsats för denna kväll. Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Anettte

Så sant så sant!!! Kram

2012-03-27 @ 20:35:43
Postat av: Anonym

WOOOOOOOOORD

2012-03-28 @ 20:35:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0